تاریخچه خمیر دندان

۱۳۹۹/۵/۱۴

تاریخچه-خمیردندان

گمان می رود که مصریان حدود 5000 سال قبل از میلاد از خمیری برای تمیز کردن دندانهایشان قبل از اختراع خمیر دندان استفاده می کردند.
یونانیان و رومیان باستان هم از خمیر دندان استفاده می کردند و در چین و هند هم حدودا 500 سال قبل از میلاد از خمیر دندان استفاده می شده است.
خمیر دندان های باستانی هم به همان منظوری استفاده می شدند که هم اکنون ما استفاده می کنیم مثل تمیز نگه داشتن لثه و دندان، سفید کردن دندان ها و جلوگیری از بوی بد دهان، اگرچه مواد تشکیل دهنده این خمیر دندان ها بسیار متفاوت و گوناگون بوده است.
مواد تشکیل دهنده شامل پودر خاکستر سم گاو و پوست تخم مرغ سوخته که با سنگ خارا ترکیب می شد. رومیان و یونانیان که علاقه بیشتری به سابیدن داشتند مواد تشکیل دهنده خمیردندان هایشان از استخوان خرد شده و پوسته صدف بود. رومی ها مقداری هم ماده معطر، پود زغال و پوسته درخت برای جلوگیری از بوی بد دهان استفاده می کردند.
چینی ها در طول زمان مواد زیادی در خمیر دندان هایشان استفاده می کردند که شامل جینسینگ، خوشبوکننده های گیاهی و نمک بوده است.
تکامل خمیردندان های امروزی از سالهای 1800 شروع شد. نسخه های اولیه شامل صابون بودند و در سالهای 1850 از گچ هم استفاده می شد. در سالهای 1800 در انگلستان از فوفل در تهیه خمیر دندان استفاده می شد.
قبل از سالهای 1850 خمیردندان ها به شکل پودری بودند و در طول سالهای 1850 خمیر دندان جدیدی در یک شیشه به نام Crème Dentifrice تولید شد.
در سال 1873 کولگیت شروع به تولید انبوه خمیر دندان هایی در شیشه کرد. در 1890 کولگیت اولین خمیردندانش با بسته بندی تیوبی شبیه به خمیر دندان های امروزی را ارائه کرد.
تا بعد از سال 1945 خمیردندان ها دارای صابون بودند بعد از آن صابون با مواد دیگری جایگزین شد تا حالت خمیری و نرمی به خمیردندان بدهد مثل سولفات سدیم لوریل، ماده ای که در اکثر خمیردندان های امروزی وجود دارد.
از نیمه دوم قرن بیستم خمیردندان هایی برای درمان بیماری های خاص و شرایطی مانند حساسیت های دندانی تولید شد.
خمیر دندان های حاوی فلوراید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در سال 1914 تولید شدند. خمیر دندان هایی با مواد سایشی خیلی کم برای کمک به جلوگیری از مشکلاتی که در اثر زیاد مسواک زدن بوجود می آید تولید شدند.
پیشرفت های اخیر در خمیر دندان ها شامل تولید خمیر دندان های سفید کننده و خمیر دندانهایی که حاوی تریکلوزان هستند بود. تریکلوزان موجب مراقبت بیشتر در برار پوسیدگی، جرم، بیماری لثه، پلاک و بوی بد دهان می شود.
خمیر دندان های امروزی شامل فلوراید، رنگ، طعم دهنده، شیرین کننده و موادی که حالت خمیری به خمیر دندان میدهند باعث کف کردن و مرطوب ماندن می شوند هستند. خمیر دندان های تیوبی در سرتاسر چهان استفاده می شوند و یک اختراع موفق بشمار می رود.

..