مواد تشکیل دهنده خمیر دندان چیست؟ و کار این مواد چیست؟

۱۳۹۹/۵/۱۴

مواد-تشکیل-دهنده-خمیردندان

آیا تا بحال دوست داشته اید بدانید چه در خمیردندانی که هر روز از آن استفاده می کنید وجود دارد؟
اکثر خمیر دندان ها مواد تشکیل دهنده مشترکی دارند. چه مواد فعال و چه غیر فعال.
مواد فعال همان هایی هستند که با پوسیدگی می جنگند و احتمال بروز مشکلات لثه را کاهش می دهند.
مواد غیر فعال هم در بافت و طعم خمیر دندان دخیل هستند، این مواد در برابر بیماری های لثه و پوسیدگی دندان کارایی ندارند اما بدون آنها خمیر دندان ها دیگر حالت خمیر دندان را ندارند.

فلوراید
فلوراید نقش اساسی در مبارزه با پوسیدگی را ایفا می کند.
بر اساس گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا فلوراید یک مبارز طبیعی با پوسیدگی است. یک ماده معدنی است که به تقویت مینای دندان کمک می کند و دندان ها را کمتر در معرض پوسیدگی قرار می دهد و در مقابل نوشیدنی ها و غذاهای اسیدی از دندان ها محافظت می کند.

مواد ساینده
اگرچه این ماده به عنوان یک ماده فعال عمل می کند ولی از لحاظ فنی یک ماده غیر فعال است زیرا ریسک پوسیدگی و بیماری های لثه را کاهش نمیدهد.
و البته بدون این ماده خمیر دندان هم کارایی چندانی نخواهد داشت. مواد ساینده در حقیقت وظیفه از بین بردن باقیمانده مواد غذایی و لکه های روی دندان را دارند.
این مواد در گذشته بسیار خشن تر بوده اند همانطور که قبلا هم گفته شد مصریان باستان از پوست تخم مرغ خردشده و رومیان از پوسته صدف خرد شده استفاده می کردند اما امروزه این مواد کمی نرمتر هستند و غالبا از کربنات کلسیم، سیلیکا ژل خشک و آلومینیوم اکسید مرطوب استفاده می شود.
هدف مواد ساینده موجود در خمیر دندان ها ی امروزی سابیدن سطح دندان بدون وارد کردن صدمه به مینای دندان است.

طعم دهنده
فلوراید و مواد ساینده ممکن است دندان های شما را تمیز کنند و از آنها مراقبت کنند ولی کاری که انجام نمی دهند دادن طعم خوب است.
به همین دلیل است که طعم دهنده ها در خمیر دندان وجود دارند. این طعم دهنده ها اکثرا از شیرین کننده ها می آیند مانند ساخارین و سوربیوتل.
با اینکه این مواد به خمیر دندان طعم شیرینی می دهد ولی باید مطمئن شد که در آنها شکر وجود نداشته باشد چون باعث پوسیدگی می شود.

هومکتانت ها (ماده ای که رطوبت را به خود جذب می کند)
برخی از طعم دهنده ها در خمیر دندان مثل سوربیتول دو نقش ایفا می کنند. سوربیتول خود نوعی هومکتانت است، ماده ای که مانع از بین رفتن آب موجود در خمیر دندان می شود. یک هومکتانت آب را درون خمیر دندان نگه می دارد و وقتی که شما تیوب را فشار می دهید یک ماده نرم بیرون می آید.
در کنار سوربیتول نمونه های دیگری هم از هومکتانت ها مثل گلیکول و گلیسیرول هم وجود دارد.

مواد شوینده
خیلی مهم است که در خمیر دندان مواد شوینده وجود داشته باشد زیرا باعث ایجاد کف هنگام شست و شو می شود.
یکی از رایجترین مواد شوینده موجود در خمیر دندان ها سولفات سدیم لوریل است.

..